-
  • Peter Deadman presenteert zijn nieuwe boek: “Live Well, Live Long – a textbook on the nourishment of life”. Yangsheng, ideeen over hoe we gezonder, prettiger en langer kunnen leven bestaan al heel lang in China, maar zijn nog steeds actueel voor moderne mensen, en dan vooral voor diegenen, die verder kijken dan het laatste “superfood”.

    Een paar voorbeelden uit Peter Deadman’s boek:

    Stoppen voordat het te veel wordt: dieet.
    “Hoe minder we eten en hoe opener onze geest is, hoe gemakkelijker het is om lang te leven. Hoe meer we eten, hoe meer we gestagneerd onze geest is en hoe sneller we oud worden”.-  Uit “Het Innerlijke Voeden en het Leven Verlengen” – 7e / 8e eeuw.
    De meeste Chinezen kennen het gezegde “eten tot je voor zeventig procent vol zit”. Yangsheng leert dat om de spijsvertering te optimaliseren, om het maximale aan voedingsstoffen uit het eten te halen, om de kracht van de Wei en de Pi te behouden, en het risico van voedselstagnatie te verminderen, de meesten van ons minder moeten eten. Als we dat doen, zoals de tekst “Het Innerlijke Voeden en het Leven Verlengen” suggereerd, hebben we mogelijkheid om onze levensspanne te verlengen en onze hersenen te ondersteunen.

    Dit zijn baude uitspraken, maar het onderzoek naar calorierestrictie dat de afgelopen 50 jaar gedaan is, laat zien dat het correct is. Van een “nutritionally complete calorie restricted diet” is aangetoond dat het de levensspanne van ieder organisme dat men bestudeerde verlengde, en het risico op ouderdomsziekten verminderde, en de functie van het brein hielp behouden.

    Nu is calorieentellen niet een leuk vooruitzicht, maar er is een simpelere manier om deze leerstellingen in de praktijk te brengen, en dat is altijd een beetje hongerig te blijven. We stoppen met eten voordat we vol zijn, en nemen wat honger mee naar onze volgende maaltijd, en stoppen dan ook weer met eten voordat we vol zijn. Zoals de Dao De Jing zegt: “Beter te vroeg stoppen dan te vollen tot de rand”.

    We kunnen leren van onze angst voor honger en echte eetlust leren waarderen. Echte eetlust maakt het eenvoudigste eten (een stuk goed brood, een wortel) smakelijk. Ons lichaam heeft de voeding echt nodig en de belonging is het plezier van versterkte smaak. Het plezier in eten als we echt honger hebben kan zo intens zijn, dat het nog moeilijker kan zijn om te stoppen voordat we vol zijn.
    Trouwens, ik bendadruk “echte eetlust” omdat we het verschil moeten leren met verlangen naar voedsel, vaak iets met veel smaak zodat onze afgestompte smaakpapillen toch getriggerd worden.

    - Peter Deadman