-
  • Wat kun je doen om bij je kinderen “de griep” te voorkomen?

    12 april 2017 | Blog | whoisjjc_k77083ou
  • Het is onmogelijk om je kinderen echt van de virussen weg te houden.

    Voor je het weet, stoppen ze hun vingers in hun mond, likken aan een winkelwagentje, vegen hun neus af aan de rug van hun hand, pakken vieze vogelveren van de grond of stoppen kauwgom in hun mond die iemand anders al…. (ieeeewwww!!)
    Je zou ze het liefst van alles weghouden. Je kinderen beschermen is een oerinstinkt, niets is erger dan je kind ziek, koortsig en grieperig te zien.

    Dusss, wat kunnen we doen om de griep te voorkomen?

    De basis kennen we allemaal: voldoende hygiene, goede voeding, genoeg slaap en niet teveel stress…. Bla, bla, bla. Al is dat allemaal niet zo gemakkelijk uit te voeren als het klinkt.

    Jonge kinderen hebben hulp nodig bij hygiëne, kieskeurige kinderen gaan niet al hun groenten opeten, sommige kinderen vinden het lastig genoeg te slapen, drukke schema’s en huiswerk kan kinderen gestrest maken.

    De Traditionele Chinese Geneeswijzen zeggen: de bacteriën en virussen maken je niet ziek. Het is je lichaam, dat die indringers niet meer de baas kan, wat ervoor zorgt dat je kind ziek wordt.

    Denk er eens over na: hoe kan het dat een gezin van 5 mensen dat bij elkaar woont, allemaal een verschillend kan reageren?

    Even aangenomen dat iedereen met dezelfde virussen in aanraking komt, zou iedereen op het zelfde moment dezelfde symptomen moeten krijgen, als alles alleen van het virus afhankelijk was. Wat er meestal gebeurt, is dat een of twee leden van het gezin ziek worden, en de anderen niet. Het is niet de ziekteverwekker, maar de reactie van het lichaam.

    1) Een gezond immuunsysteem begint in de buik

    Wat je kinderen eten, is de basis van hun immuunsysteem. In TCM/TCG is een gezond dieet rijk aan groeten, echte bouillon (van botten), gehele granen, gefermenteerde voedingsmiddelen en goede vetten (zoals visolie en kokosvet). Dagelijkse probiotica van gefermenteerde voedingsmiddelen, helpen om de darmflora van je kind gebalanceerd te houden. Het vermijden van suiker en witmeel is echt belangrijk omdat het ons immuunsysteem beïnvloed. Na de feestdagen lijken er vaak meer kinderen ziek te zijn. 🙁

    Of dat nu aan het snoepgoed ligt of niet, suiker eten (en koek en snoep), verzwakt de weerstand tegen ziekteverwekkers en draagt bij aan het ontstaan van ziekten. Het kan lastig zijn om suiker te vermijden, vooral tijdens de feestdagen, maar het is essentieel. Het kan helpen om de kinderen iets gezonds te laten eten voordat ze zoetigheid krijgen, zodat ze wat minder snoepen. Als je begint om het eten van je kind te veranderen naar minder bewerkt voedsel, is het aan te raden kleine stapjes te nemen. Dat wekt vaak beter dan in een keer alles om te gooien.

    2) kinder-tuina-massage

    Een andere manier om het lichaam van onze kinderen te versterken, is met een kinder-tuina-massage. Als een geheim wapen versterkt het het immuunsysteem, en je kunt het bijvoorbeeld iedere avond doen om het lichaam zichelf te laten genezen. De massage versterkt en harmoniseert alle orgaansystemen. De kleine onevenwichtigheden die er zijn worden aangepakt en opgeruimd voordat ze ernstig worden. Ook de slaap kan verbeteren.

    3) Huismiddeltjes
    Traditionele huismiddeltjes worden ondergewaardeerd. Een gesnipperd uitje naast het bed kan al wonderen doen. (2)

    4) Kruidengeneesmiddelen

    Herboristen hebben een heel scala aan middelen die kunnen helpen. Een veelgebruikte Chinese formule is Yu Ping Feng Wang, ofwel “Jade Screen”. Daar zitten een paar kruiden in, inclusief astragalus, die het immuunsysteem versterken, en het is ook voor kinderen geschikt.
    Paddenstoelen, zoals Reishi, stimuleren ook het immuunsysteem, en ondersteunen de longen. Vlierbloesem, echinacea, munt en golden seal kunnen ook behulpzaam zijn. Maar je moet ze consequent gebruiken om effect te kunnen verwachten.

    5) Doe het rustiger aan in de wintertijd

    Het hele jaar door worden kinderen geacht hetzelfde te kunnen en moeten. Hard werken op school, huiswerk, en naschoolse activiteiten. Kortere dagen in de winter betekend dat we het allemaal rustiger aan zouden moeten doen en meer in het ritme van de seizoenen moeten meegaan. Als je kinderen extra moe zijn, humeurig of gespannen, dan is het tijd om het rustiger aan te gaan doen en de agenda leger te maken. Het is beter ze meer te laten rusten en slapen, zelfs als ze dan eens te laten komen op school, dan ze te pushen totdat ze ziek zijn. Een dagje thuis op de bank is beter dan een een week echt ziek. Het helpt het lichaam herstellen en kan soms het verschil maken tussen wel of niet ziek worden.

    Ontwikkel gezonde gewoontes

    Hoewel je je geen overdreven zorgen moet maken over bacteriën, is het wel verstandig normale hygiëne in acht te nemen. Handen wassen na het toiletbezoek.

    NIET overdreven doen over bacteriën.

    Alles in huis schoonmaken met giftige schoonmaakmiddelen is niet gezond of veilig. 30 keer per dag je handen wassen ook niet, want zo verstoor je de natuurlijke bacteriën. En het geeft je kind de boodschap dat het bang moet zijn voor bacteriën en dat zijn lichaam niet sterk genoeg is. Bovendien werken antibacteriële zepen niet echt beter dan gewone zeep.

    Uitzieken

    Raak niet in paniek als je kind griepachtige verschijnselen krijgt. Er is geen reden om bang te zijn. Als je kind normaal groeit en zich ontwikkeld, moeten ze af en toe ziek zijn om een gezond immuunsysteem op te bouwen. Een veilige en spoedig herstel van ziekte betekend dat het lichaam van je kind voldoende afweerstoffen aan het opbouwen is. Deze antilichamen voorkomen de ziekte als hij er weer aan wordt blootgesteld. Hoezeer we ook willen voorkomen dat ons kind ziek wordt, ze hebben er soms wel voordeel van. Een griep-party om met z’n allen de griep te krijgen is misschien wat overdreven, maar onthoud dat het echt niet vreselijk is als ze een keertje ziek zijn.

    Er zijn griepvaccins op de markt, maar er is geen bewijs dat die werken, vooral niet in de groepen die het meest risico lopen: jonge kinderen en kinderen met astma. (3), (4), (5) (6), (7), (8) Het placebo-effect, dat je denkt dat je beschermd bent, kan misschien wat bijdragen, maar de nadelen van de prik liegen er niet om.

    Als je kind regelmatig ziek is, of de ziekte maar niet echt over wil gaan, is het aan te raden een acupuncturist te bezoeken die ervaring en kennis heeft op het gebied van kinderen, om het lichaam van je kind zichzelf te laten genezen.

    1. http://www.robinraygreen.com/flu-proof-your-kid-naturally/
    2. http://www.healthnutnation.com/2013/01/28/prevent-norovirus-with-onion/
    3. Vaccines for preventing influenza in healthy children.” TheCochrane Database of Systematic Reviews. 2 (2008)
    4. Effectiveness of influenza vaccine for the prevention of asthma exacerbations.” Christly, C. et al. Arch Dis Child. 2004 Aug;89(8):734-5.
    5. Vaccines for preventing influenza in healthy adults.” The Cochrane Database of Systematic Reviews. 1 (2006)
    6. http://nvkp.nl/informatie/griepprik/
    7. http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossiers/Griep%20dossier%20jun%202015%20A-M.pdf
    8. Gezondheidsraad 2014: “er is maar matig bewijs voor de effectiviteit van de Griepprik, nader onderzoek is geboden”.