-
  • Innerlijke Glimlach

  • Een eenvoudige oefening. Duur: ongeveer 10 minuten

    Bij deze oefening ga je met je aandacht achtereenvolgens naar verschillende lichaamsdelen. Het belangrijkste is wel dat je het zonder inspanning doet, zonder teveel te "willen", zonder te willen veranderen. Met een zachte glimlach, en een beetje liefde voor jezelf, als je dat kunt opbrengen. Probeer deze oefening niet te goed te doen, doe niet teveel je best. Het is een kadootje voor jezelf, geen wedstrijd. Als je tijdens de oefening iets geks of grappigs ervaart dan is dat prima. Als je niets bijzonders ervaart is het ook goed.

    Misschien is een van de genoemde lichaamsdelen ziek of ontbreekt het. Glimlach er toch naar, ook al is het misschien moeilijk, al vind je het lelijk of doet het misschien pijn. Ga ergens ontspannen staan, zitten of liggen. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk. Buiten, in de natuur, is natuurlijk prachtig, maar gewoon even achter het buro kan ook. Haast je niet, ook al is er niet zoveel tijd.Je kunt deze oefening met je ogen open of dicht doen en zo vaak je wilt.

    Begin met een glimlach

    (En dat betekend: echt een glimlach op je gezicht. Voor het geval dat je niet meer weet hoe dat moet: beide mondhoeken omhoog en de rest van je gezicht ontspannen) Probeer de glimlach zo oprecht mogelijk te maken als je op dit moment kunt. Misschien helpt het om te denken aan een vrolijk kind of een mooie bloem. Een echte glimlach doe je ook met je ogen.

    Ga met je aandacht naar je ogen en glimlach naar ze

    Je ogen zorgen ervoor dat je iedere dag kunt zien, dat is een prachtig iets.

    Ga met je aandacht naar je neus en glimlach ernaar

    Je Neus zorgt ervoor dat je kunt ruiken. Misschien kun je de adem voelen die erdoor in- en uitgaat.

    Ga met je aandacht naar je mond en glimlach ernaar

    Met je mond kun je heerlijke dingen proeven. En glimlachen!

    Ga met je aandacht naar je oren en glimlach ernaar

    Met je oren hoor je en kun je met andere mensen praten. Wat fijn!

    Ga met je aandacht naar je keel en glimlach ernaar

    In de keel houden we vaak veel spanning vast.

    Ga met je aandacht naar je longen en glimlach ernaar

    De longen zitten in je borstkast. Ze zijn het orgaan van de adem, van levensenergie. Maar longen kunnen ook verdriet bevatten.

    Ga met je aandacht naar je hart en glimlach ernaar

    Het hart kan liefhebben. Houd van jezelf en van anderen. Een geblokkeerd hart is verbitterd.

    Ga met je aandacht naar je lever en glimlach ernaar

    De lever zit achter de onderste ribben aan de rechterkant. Hij zet veel stoffen in je lichaam om in andere. De emotie van de lever is creativiteit, planning en beslissingen, maar ook boosheid en frustratie.

    Ga met je aandacht naar je pancreas en glimlach ernaar

    De pancreas zit links onder je ribben. Hij is belangrijk bij de spijsvertering. De emotie die ermee verband houdt is sympathie en zorgzaamheid maar ook piekeren.

    Ga met je aandacht naar je nieren en glimlach ernaar

    De nieren liggen naast de ruggengraat, op de rug. Ze scheiden urine uit en de bijnieren produceren hormonen. De nieren gaan over wilskracht en angst.

    Ga met je aandacht naar je geslachtsorganen en glimlach ernaar

    De geslachtsorganen kunnen een bron van vreugde en plezier zijn, maar ook van schaamte en pijn.

    Ga met je aandacht terug naar je hoofd en glimlach er opnieuw naar

    Denk niet teveel, kom weer even terug bij het begin: zachtheid en vriendelijkheid.

    Slik, en volg glimlachend je speeksel door de slokdarm naar beneden je maag in

    De maag zit aan de linkerkant bovenin de buik en ontvangt het voedsel en verteerd het. Informatie en indrukken verwerken is ook de functie van de maag.

    volg je dunne darm en glimlach

    De dunne darm is meters lang en zorgt voor de opname van stoffen uit het voedsel. Het samenvoegen van ideeën is gerelateerd aan de dunne darm.

    volg je dikke darm en glimlach

    Deze loopt in de buik rechts-onder in een boog langs de bovenkant naar de linker-onderkant. Hij zorgt voor de laatste bewerkingen van het voedsel. De bijbehorende emoties zijn scheiden van wat wel en niet bij je hoort, en het loslaten van het overbodige.

    Ga met je aandacht terug naar je hoofd en schedel en glimlach er opnieuw naar

    Je hoofd en schedel dragen en beschermen je hersenen, die heel kwetsbaar zijn.

    Ga met je glimlach wervel voor wervel langs je wervelkolom naar beneden

    De wervelkolom bestaat uit een aantal wervels op elkaar en het ruggenmerg loopt erdoorheen. Volg het helemaal tot aan je stuitje.

    Voel de eenheid van je lichaam en glimlach

    Dit is het enige lichaam dat je tot je beschikking hebt. Voel de vele levensfuncties die bezig zijn. Probeer te voelen hoe prettig je lichaam het vindt om ontspannen en blij te zijn. Zorg er zo goed mogelijk voor.